Generatie Z – altijd online

Even voorstellen: Generatie Z. Geboren tussen 1996 en 2010, jong en altijd online. Een generatie digitieners die zijn opgegroeid met een telefoon of tablet in de hand en niet beter weten dan dat internet en wifi altijd en overal beschikbaar zijn. Volgens onderzoek van Ipsos staan ze tot wel dertien uur per dag bloot aan media.

Hoe dat kan? Generatie Z is een kei in multitasken. Onder het huiswerk maken stromen de appjes van vrienden binnen, tijdens het  Netflixen scrollen ze door hun TikTok-feed en vanzelfsprekend moeten ze tussendoor ook nog even Snapchat up-to-date houden. Vrienden moeten natuurlijk wel weten wat ze aan het doen zijn. Steeds is er weer iets nieuws dat om aandacht vraagt. Het lijkt hen op het eerste gezicht geen moeite te kosten. Maar dat is vaak schijn. Concentratie en focus zijn soms ver te zoeken.

Wat doet deze generatie dan allemaal online? Tja, wat niet? Gamen, appen, muziek luisteren, filmpjes kijken, inspiratie opdoen, shoppen, eten bestellen en ga zo maar door. Maud (15) en Youssef (13) geven een inkijkje in hun online leven. Net als 99% van hun leeftijdsgenoten hebben ze een smartphone en maken ze dagelijks gemiddeld gebruik van 5,2 sociale platformen. Op volgorde van populariteit

Generatie Z en Whatsapp

Maud zit in zeven app-groepen, met als favoriet de ‘MuziekFreaks’ waarin vriendinnen de beste muziek- en videoclips met elkaar delen. Youssef zit in tien app-groepen en vooral de klassenapp ‘Jongens K2B’ is populair. Op sommige dagen worden hierop wel vijfhonderd berichtjes verstuurd! Van praktische informatie over het huiswerk en lesuitval tot hilarische memes en stickers. Niet alles wat in dit soort groepen gebeurt, is onschuldig. Ook schokkende dingen worden gedeeld, van vechtpartijen en pornofilmpjes tot ‘grappige’ Hitler-memes: stickers waarin bijvoorbeeld docenten als de leider van nazi-Duitsland staan afgebeeld.

Generatie Z en Snapchat

Snapchat is vandaag de dag voor Maud en Youssef dé plek om foto’s en video’s (met filter) te bekijken en te delen met hun vrienden. Daarbij transformeren ze regelmatig in een tong-uitstekende hond of een schattig bloemenmeisje. Van alle social mediakanalen is Snapchat het meest persoonlijke netwerk waar Generatie Z de dagelijkse gang van zaken deelt met hun vrienden. Van hoe laat je wakker bent geworden en hebt ontbeten, tot je fietstocht naar school of wat je op je kamer aan het doen bent. Op Snapchat kan en mag het allemaal, want de foto’s verdwijnen vanzelf na een paar seconden. Al is dit niet volledig waterdicht; de ontvanger kan altijd snel een screenshot maken of een foto nemen met een ander toestel.

Tiktok

Ondanks alle kritiek en zorgen over privacy, de invloed van China of schadelijke video’s die online challenges en eetstoornissen aanwakkeren, is TikTok dé nummer 1 app onder kinderen en tieners. Het wordt door volwassenen soms nog gezien als onschuldig kinderplatform voor leuke dansjes en liedjes, maar het is veel meer dan dat. Eigenlijk is TikTok een televisiezender op zichzelf. Het gaat van puur entertainment naar nieuwskanaal, boekenplatform, zoekmachine, muziekinspiratie en kookplatform. Maud en Youssef kunnen eindeloos scrollen langs korte filmpjes vol lunch- en leestips, gortdroge grappen, geniale lifehacks, het laatste nieuws over de oorlog in Oekraïne of schattige dierenfilmpjes. Staat een video je niet aan? Dan swipe je die meteen weg. Het algoritme registreert dit feilloos en zo ontstaat na verloop van tijd een perfecte feed met filmpjes die volledig passen bij jouw interesses. Leg dan je telefoon nog maar eens weg! Niet voor niets zegt Youssef hierover: “Met Snapchat kan ik altijd stoppen, maar TikTok kan ik niet wegleggen. Tenzij mijn vader de telefoon afpakt.”

In 2020 schreven wij ook een artikel over TikTok.  

“Met Snapchat kan ik altijd stoppen, maar TikTok kan ik niet wegleggen."

Generatie Z en Bereal

BeReal is helemaal hot and happening. Eén op de drie jongeren uit generatie Z heeft deze anti-Instagram-app al geïnstalleerd. Hoe het werkt?
Maud legt het uit: “Je krijgt één keer per dag de melding ‘It is time to Be Real!’. En dan moet je binnen twee minuten een foto maken. Via de app maak je tegelijkertijd een foto met jouw back- én selfie camera en laat je aan weerszijden zien wat je aan het doen bent en waar je bent. Je kunt geen filters toepassen om je foto mooier te maken, en ook geen likes scoren. Op BeReal draait het om ‘eerlijke’ en ‘authentieke’ content. Youssef zegt hierover: “Op de meest onverwachte momenten moet je een BeReal maken. Pas maakte ik er eentje op de wc of in bed, kijkend naar een serie. Maar dat is het leuke van deze app. Waar het op andere platformen draait om het perfecte plaatje, zieje op BeReal het echte leven

Generatie Z en Instagram

Onder tieners verliest Instagram steeds meer terrein. Youssef en Maud openen deze app steeds minder, want ze zijn al die perfecte beelden behoorlijk zat. Wanneer Youssef Insta opent, doet hij dit vooral om aan te haken bij een Instagram Live-sessie van de acteurs van Mocro Maffia of zijn favoriete rappers, Boef en Broederliefde. Maud checkt Insta alleen om te kijken of vriendinnen toevallig nog een leuke selfie online hebben gezet. Want die moet natuurlijk wel meteen worden geliked.

 

Netflix en andere streamingdiensten

De televisie wordt steeds minder populair onder jongeren. Ze kijken series, films of programma’s waar en wanneer het hen uitkomt. De keuze uit streamingdiensten is voor Maud en Youssef reuze. Denk aan Netflix, Videoland of HBO Max. Er wordt van alles gekeken, van Sex Education, Undercover tot StrangerThings. Youssef en Maud willen soms wel stoppen met kijken, maar de volgende aflevering is vaak alweer gestart voordat ze dit kunnen besluiten. Dit resulteert er af en toe in dat ze de volgende ochtend wakker worden met de telefoon naast hun hoofd,waarop de favoriete serie nog aanstaat.

Generatie Z en Twitch

Steeds meer gamende jongeren weten, net als Youssef, de weg naar het populaire streamingskanaal Twitch te vinden. Dit is een website en app waarop je live kunt meekijken naar andere gamers die bijvoorbeeld Fortnite, FIFA of Call of Duty spelen. Tyler Bevins, alias Ninja, is met 17,4 miljoen volgers razend populair. Kijken naar andere gamers is een populaire bezigheid van Youssef en zijn vrienden, een ontspannen manier van vermaak én bovendien erg leerzaam. Wanneer Youssef niet weet hoe hij een bepaalde missie moet volbrengen, kijkt hij op Twitch hoe een andere gamer dat doet. Zo leert hij nieuwe vaardigheden en strategieën. De populaire gamers gebruiken soms wel erg grove taal.

In het magazine Mediawijs opvoeden vind je dit artikel en nog 38 pagina’s boordevol informatie over de online wereld van jongeren. Wil je verder lezen?

Bestel het gratis magazine