Even voorstellen: Generatie Z. Geboren tussen 1996 en 2010, jong en altijd online. Een generatie digitieners die zijn opgegroeid met een telefoon of tablet in de hand en niet beter weten dan dat internet en wifi altijd en overal beschikbaar zijn. Volgens onderzoek van Ipsos staan ze tot wel dertien uur per dag bloot aan media.
Hoe dat kan? Generatie Z is een kei in multitasken. Onder het huiswerk maken stromen de appjes van vrienden binnen, tijdens het Netflixen scrollen ze door hun TikTok-feed en vanzelfsprekend moeten ze tussendoor ook nog even Snapchat up-to-date houden. Vrienden moeten natuurlijk wel weten wat ze aan het doen zijn. Steeds is er weer iets nieuws dat om aandacht vraagt. Het lijkt hen op het eerste gezicht geen moeite te kosten. Maar dat is vaak schijn. Concentratie en focus zijn soms ver te zoeken.
Wat doet deze generatie dan allemaal online? Tja, wat niet? Gamen, appen, muziek luisteren, filmpjes kijken, inspiratie opdoen, shoppen, eten bestellen en ga zo maar door. Maud (15) en Youssef (13) geven een inkijkje in hun online leven. Net als 99% van hun leeftijdsgenoten hebben ze een smartphone en maken ze dagelijks gemiddeld gebruik van 5,2 sociale platformen. Op volgorde van populariteit