Toen jongerenwerker Ruth voor een opleiding tot beeldend vaktherapeut koos, werd haar regelmatig gevraagd waarom ze geen psychologie ging studeren aan de universiteit. Ze had immers VWO gedaan, en als psycholoog zou ze waarschijnlijk meer kunnen verdienen of een grotere kans op een goede baan hebben dan als beeldend vaktherapeut. Dat Ruth juist iets met een creatief element wilde doen omdat ze daar blij van wordt, werd niet door iedereen begrepen. Is deze focus op cognitieve vaardigheden in de maatschappij eigenlijk wel goed? En hoe kun je als ouder of opvoeder hier tegenwicht aan bieden, om te stimuleren dat jouw creatieve kind zijn artistieke gang kan gaan? Ruth laat haar hart spreken en geeft drie tips om creativiteit te stimuleren onder jongeren.
Het schooljaar is al lang en breed weer begonnen, je jongere heeft de eerste toets er vast en zeker al opzitten. Leerlingen moeten weer urenlang luisteren, opgaven maken, verslagen schrijven en voor toetsen leren. Alles om aan het einde van de eerste periode hun rapport gevuld te zien met mooie cijfers. Die goede cijfers heb je uiteindelijk nodig om een opleiding te doen waar je een goede baan mee krijgt, wordt er gezegd. Maar is dat wel zo?
Onze maatschappij waardeert cognitieve kwaliteiten enorm. Kinderen horen van jongs af aan dat ze misschien ook wel dokter kunnen worden in plaats van verpleegster, of advocaat in plaats van politieagent, wanneer ze goed genoeg leren. Jongeren met een creatieve toekomstdroom krijgen vaak te horen dat ze ook een ‘realistisch’ plan B moeten hebben. Toch hebben we in onze maatschappij de creatievelingen ontzettend hard nodig, en niet alleen in de entertainmentindustrie. Hoe kun jij tegenwicht bieden aan de cognitieve focus van onze maatschappij?