Ontwikkelingen in online jongerenwerk | februari 2024

Jongerenwerker Matheus uit Eindhoven staat in nauw contact met jongeren en weet wat er bij hen speelt. Samen met een groep jonge online trendwatchers, die voortdurend aanhaken bij de doelgroep, heeft hij een goede kijk op de laatste trends, ontwikkelingen en algoritmes van de online leefwereld van jongeren.

Binnen een context van zorg en veiligheid informeert bij professionals en ambtenaren in de regio Eindhoven die zich met jeugdthema’s bezighouden, om de online leefwereld van jongeren grijpbaar en begrijpbaar te maken. Bovendien krijgen de online trendwatchers binnen het project Preventie Met Gezag een mooie rol: zij mogen andere jongeren inspireren, toerusten en weerbaar maken in de online wereld.

Wij delen de expertise van Matheus en zijn collega’s graag met jou. Lees mee met de laatste trends en ontwikkelingen van februari 2024!

Social media versus Google

Bijna de helft van de 18 tot 24-jarige jongeren zoekt niet naar locaties via Google of Google Maps. In plaats daarvan maken zij gebruik van TikTok en Instagram. Jongeren zijn over het algemeen visueel ingesteld en zoeken makkelijk te behappen informatie in plaatjes en video’s in plaats van woorden en teksten.

“Alles is te krijgen, alles en iedereen is te vinden, als je weet hoe je moet zoeken” – jongere (15)

GOOD TO KNOW:
> Dat jongeren handig zijn op social media betekent niet meteen dat zij ook sociaal vaardig zijn.
> Zo’n 40% van de vragen bij DigiHulplijn komt van jongeren die er bijvoorbeeld niet uitkomen met hun DigiD.

GPT Store live

In het afgelopen jaar ontdekten scholieren en studenten massaal de wereld van AI (artificial intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie) en oefenden met verschillende ‘prompts’ (opdrachten) voor hun plezier of hun studie. Open AI (de ontwikkelaar van Chat GPT) heeft een online store geopend met allerlei mogelijkheden tot het genereren van presentaties, afbeeldingen en video’s.

“Ik studeer marketing en communicatie op het SUMMA maar ik verdien nu al geld door content te verkopen die robots voor mij maken. Ideaal!” – jongere (21)

TIP:
De ‘tiktokisering’ van het internet gaat door. Korte, pakkende video’s met ondertiteling in de taal waarin gesproken wordt, waarbij de ‘clue’ aan het begin van de video zit in plaats van aan het einde, hebben het beste resultaat.

Dupes onder tienermeiden

‘Dupes’ (afkorting voor het engelse duplicates, oftewel namaakartikelen) zijn een goedkoper alternatief voor prijzige merkartikelen en zijn populair bij tienermeiden die hun zakgeld besteden aan make-up en ‘skincare’ (huidverzorging). Huisartsen en dermatologen zien meer tieners met huidproblemen door overmatig skincare-gebruik.

“Het feit dat zij van die uitgebreide filmpjes opnemen en dure producten gebruiken is waanzin. Kinderen en tieners hebben dat helemaal niet nodig!” – Tjinta Brinkhuizen, dermatoloog Catharina Ziekenhuis Eindhoven

GOOD TO KNOW:
Meta (de eigenaar van veel social media-platforms) heeft begin 2024 maatregelen aangekondigd om de negatieve invloed van Instagram en Facebook op kinderen en jongeren te verminderen door strenger te handhaven op gebruikers onder de 13 jaar.

En verder

Jongeren zijn nog bezig te wennen aan het telefoonverbod. De ene school verbiedt het alleen in de klas, bij de ander geldt #thuisofindekluis.

Het online klimaat omtrent Gaza en Israël waarbij polarisatie speelt sijpelt onderhuids door. Een jongerenwerker zegt: “Op school en in de klas is de spanning soms voelbaar. In jongerencentra en op straat lijken gesprekken minder beladen te zijn. Waarschijnlijk iets met een thuis- of een uitwedstrijd.