Ontwikkelingen in online jongerenwerk: Bangalijsten, crypto en ‘raad de leerling’

Ontwikkelingen in online jongerenwerk: Bangalijsten, crypto en ‘raad de leerling’

Jongerenwerker Matheus uit Eindhoven staat in nauw contact met jongeren en weet wat er bij hen speelt. Samen met een groep jonge online trendwatchers, die voortdurend aanhaken bij de doelgroep, heeft hij een goede kijk op de laatste trends, onwikkelingen en algoritmes van de online leefwereld van jongeren.

Binnen een context van zorg en veiligheid informeert bij professionals en ambtenaren in de regio Eindhoven die zich met jeugdthema’s bezighouden, om de online leefwereld van jongeren grijpbaar en begrijpbaar te maken. Bovendien krijgen de online trendwatchers binnen het project Preventie Met Gezag een mooie rol: zij mogen andere jongeren inspireren, toerusten en weerbaar maken in de online wereld.

Wij delen de expertise van Matheus en zijn collega’s graag met jou. Lees mee met de laatste trends en ontwikkelingen!

Raad de leerling

Op TikTok gaan accounts rond van jongeren die door middel van ‘hints’ andere jongeren laten raden om wie het gaat. Bijvoorbeeld door een vlag, haarstijl of schoenen te plaatsen met een voorletter. Soms worden er hints geplaatst (bij met name meiden) waardoor andere jongeren worden uitgelokt tot online pestgedrag.

“Ja ik weet ervan, maar als je je ertegen uitspreekt dan ben jij misschien wel de volgende” – jongere (17)

TIP: Net als de Gossipgirl-trend van vorig najaar doet context ertoe. Meer informatie over de aanpak van dit soort kanalen en accounts is te lezen in het stappenplan van de VO Raad (vo-raad.nl).

Bangalijsten

In 2012 dook voor het eerst het woord ‘bangalijst’ op. Jongeren delen via apps zoals Telegram en Snapchat lijsten met de ‘grootste sletten’ of ‘kechies’ (een beladen woord dat ‘hoer’ betekent) met namen, telefoonnummers en andere details.

Dit is een andere vorm van het fenomeen ‘slutshaming’ (een vorm van (cyber)pesten waar alleen vrouwen en meisjes slachtoffer van zijn) en ‘doxing’ (met kwade bedoelingen persoonlijke informatie van iemand (online) delen). Het verschil is dat het hierbij (niet altijd) gaat om het verspreiden van naaktfoto’s (‘exposing’), maar ook om willekeurige andere informatie, met negatieve bedoelingen.

“Ik vind het echt goed dat ze hier nu maatregelen voor treffen. 10 jaar geleden was dit anders” – anoniem (30 jaar)

(F)influencers en crypto

Een stijging in advertenties en influencers op platformen als TikTok, Instagram en YouTube probeert jongeren te verleiden tot investeringen in crypto en NFT’s. NFT’s zijn digitale ‘voorwerpen’ (denk aan foto’s en audio, maar ook aan kunst, vastgoed of auto’s) die met cryptovaluta online worden verhandeld.

Deze jonge influencers doen zich vaak voor als succesvol en trekken duizenden volgers aan. Hun doel is om een hype te creeëren rondom henzelf, en jongeren te leiden naar de verkoop van hun eigen boeken, cursussen etc. Jongeren zien een kans maar begrijpen vaak niet de volledige risico’s.

“Zoals bijna elke andere financiële inval, vormt de handel in crypto aanzienlijke risico’s voor jongeren, vooral wanneer ze zonder toezicht zijn.”  – Swen Swevels, senior digitale agent bij de politie in Eindhoven

TIP: Het handelen in cryptocurrency en NFT’s is nog grotendeels ongereguleerd. Daarom is het belangrijk dat ouders hun kinderen voorlichten over de financiële gevolgen. Ben je jeugdprofessional? Behandel financiële educatie dan op school of in jouw jongerencentrum.