Drie tips om jongeren uit hun winterdip te helpen

Hebben jouw jongeren sinds de wintertijd minder energie, willen ze niets ondernemen, spreken ze niet of minder af met vrienden en zijn ze niet van hun bed of de bank af te slepen? Grote kans dat ze terecht zijn gekomen in een winterdip! Bijna een op de tien Nederlanders heeft last van een winterdip. Statistisch gezien is het logisch dat ook jij jongeren kent die in deze categorie vallen. Tel daar de eenzaamheid sinds corona bij op en we hebben een ‘winterdip-pandemie’.

Vicieuze cirkel
Wist je dat een winterdip bij jongeren simpelweg ontstaat doordat ze te weinig zonlicht zien? Het is een klein cirkeltje: een jongere wordt hangerig, blijft langer op bed liggen en mist daardoor het ochtendlicht wat juist zo belangrijk is voor een positieve start van de dag. Het licht in de ochtend maakt namelijk serotonine aan en dit hormoon wordt in het lichaam omgezet tot melatonine, waardoor je puber in de avond moe wordt en in de ochtend op tijd wakker is. Wordt dit hormoon ontregeld, dan kun je in een winterdip belanden. Daardoor wordt je weer hangerig… en de cirkel is rond.

Risico op depressie
Eén op de drie jongeren voelt zich structureel eenzaam. Eenzaamheid zorgt ervoor dat jongeren zich meer isoleren, meer tijd doorbrengen op hun kamer of op de bank, minder afspreken met leeftijdgenoten en afleiding zoeken op social media en streamingsdiensten zoals Netflix.
Daar waar een ‘gewone’ winterdip tijdelijk is, wordt de winterdip bij onze jongeren juist versterkt wanneer zij zich structureel eenzaam voelen. Dit kan leiden tot heel grote problemen. Want stel jezelf eens voor dat je op je slaapkamer zit. Je voelt jezelf ontzettend eenzaam en je vraagt je af of er vandaag wel iemand is die aan je denkt. Je hebt geen idee met wie je leuke dingen kunt ondernemen, je bent vanwege het herfst- en winterweer minder buiten en voelt je steeds verder wegzakken in je isolement. Dan heb je dus een winterdip plús eenzaamheid, waardoor het risico dat je sombere gevoelens of zelfs een depressie krijgt, veel groter is.

Drie tips
Buitenlucht, licht, sporten en bewegen zijn allemaal dingen die geluksstofjes aanmaken in ons lijf en waardoor we ons beter gaan voelen. Laten we massaal aan onze jongeren denken deze herfst en winter, zodat de problemen niet groter worden dan ze hoeven te zijn. Want jij kunt echt het verschil maken in die ene winterdip!

Wij geven je drie tips om jongeren in jouw omgeving uit hun winterdip te helpen.

1. Neem de gevoelens van jouw jongere serieus en leg uit hoe het komt dat hij zich zo somber voelt.

2. Neem je jongere mee naar buiten. Ga samen hardlopen, wandelen of fietsen. Doe dit het liefst in de ochtend, zodat het lichaam weer serotonine aanmaakt en de winterdip langzaam verdwijnt.

3. Wees een matchmaker! Zorg dat jouw jongere in verbinding komt met andere jongeren en organiseer iets leuks voor hen. Zo bestrijdt je de eenzaamheid.

Wedden dat zelfs jij je beter gaat voelen als je samen met jongeren de winterdip en eenzaamheid te lijf gaat? Uiteindelijk hebben we allemaal wat extra zorg nodig in de donkere dagen met minder zonlicht.

Ben je op zoek naar meer tips voor jouw jongerenwerk? Lees dit artikel over gezonde zelfbeeldontwikkeling bij jongeren.

Lees hier meer..